Lokalpolitiske kampagner

Der findes ingen opskrift på, hvordan man vinder en lokal sag, men her sætter vi planlægning og udførelse lidt i system, og læner os op ad de metoder, der er godt underbygget og som kan overføres til lokalafdelingers arbejde med at mobilisere og organisere sig omkring lokalpolitiske sager. 

Her er et bud på, hvordan man kan gå til sagen trin for trin:

  1. Identificér din sag
  2. Sæt klare mål
  3. Kortlæg aktører og interessenter
  4. Byg lokale alliancer
  5. Skab udadvendt handling
  6. Brug din kampagne til at få flere aktive

1. Identificér din sag

Man kan ikke lave kampagne på alle sager, selvom vi har en masse god politik på rigtig mange områder. Derfor giver det mening, at vælge noget ud, du kan fokusere på. Der kan være stor forskel på, hvilke sager, der får bedst medvind. Herunder er nogle punkter, der er gode at være opmærksomme på, når du skal vælge, hvad du vil lave kampagne på.

  • Klart konkret budskab
    • Eksempel: “Stop byggeriet på Amager Fælled” er mere effektivt end “Vi vil beskytte naturen.”
  • Vælg en relevant sag
    • Sagen skal være lokalpolitisk relevant og have betydning for lokalområdet
  • Hav et klart mål med sagen
    • Kampagneforskning viser, at klare og tydelige mål skaber større engagement

2. Sæt klare mål

Det er en god idé at sætte nogle klare mål fra starten, så du har noget at arbejde ud fra. Selvom vi ikke har flertal i kommunalbestyrelserne alle steder, er der en masse andre målsætninger, der giver mening at have.

Eksempler på mål kunne være:

  • Få 1000 underskrifter på vores underskriftsindsamling
  • Få sagen op i kommunalbestyrelsen
  • Få flertal for sagen i kommunalbestyrelsen
  • Få 200 mennesker til at dukke op foran rådhuset til demonstration ved næste byrådsmøde
  • Skal relationer til lokale NGO’er
  • Få et landsdækkede medie til at skrive om sagen

3. kortlæg aktører og interessenter

Når du har valgt din sag, kan du begynde at kigge efter de aktører, der på den ene eller anden måde har relevans for din sag. Her er et par eksempler:

  • Jo flere lokale aktører, jo flere ressourcer
    • Bevægelsesforskning viser, at lokalt ejerskab øger chancen for succes. Få derfor så mange borgergrupper eller foreninger med i din kampagne som muligt.
    • Beslutningstagerne kan ikke lukke ørene, hvis vi er nok
  • Der er større chance for påvirke beslutningstagere, hvis partier og interesseorganisationer går sammen
  • Kend både dine venner og dine fjender
    • Du kan forberede dig bedre på modargumenter til din sag

4. Byg lokale alliancer

Lokale alliancer er gode, fordi forskellige afsendere kan komme ud med budskabet til forskellige målgrupper. Alliancer kan både være formelle grupperinger eller bestemte borgergrupper som “dem, der står og venter på bussen om morgenen” eller forældrebestyrelsen på skolen.

  • Kortlæg beslutningstagere
    • Lokalpolitikere, embedsmænd, borgmester, vandværkets bestyrelse
  • Identificér allierede
    • NGO’er, skolebestyrelsen, lokale virksomheder, borgergrupper, virksomhedsejere
  • Når du har kortlagt alliancerne, kan du invitere til møde med relevante medspillere i kampagnen for at planlægge fælles udadvendte aktiviteter

5. Udadvendt handling

Når du har din sag, dine målsætninger og dine lokale alliancer, er du klar til at planlægge udadvendte kampagneaktiviteter. Det kan gøres på mange måder. Herunder er et par bud på, hvad du kan planlægge:

– Mobiliserende aktiviteter:

  • Underskriftindsamlinger
  • Demonstrationer
  • Debatarrangementer
  • Dør-til-dør
  • “Skriv et brev til borgmesteren”

– Materialer:

  • Flyers
  • Sociale medier
  • Debatindlæg

6. Brug din kampagne til at få flere aktive

Under kampagnen støder du måske på nye ansigter eller medlemmer, du ikke har set længe. Dem kan du prøve at organiserer, så de også bliver aktive i afdelingen efter kampagnen. Her er et par tips til, hvordan du kan gøre det:

  • Giv nye en konkret opgave til næste gang (f.eks. referat eller undersøg xx)
  • Rundringning (inviter til konkrete aktiviteter, ring opfølgende hvis folk har deltaget)
  • Skriv konkrete aktiviteter ud i invitationer(f.eks. to timers vagt i boden)
  • Skriv til folk, hvis du har fået deres oplysninger i f.eks. en underskriftindsamling (OBS: bed om lov når de skriver under)
  • Tilbyd nye at være med til at planlægge næste aktivitet
  • Tilbyd nye en rolle (f.eks. SoMe ansvarlig, planlægningsansvarlig)

Hvis du har spørgsmål eller har lyst til at planlægge et lille lokalt kampagnekursus med din afdeling, er du altid velkommen til at tage fat i os på landskontoret. Skriv til Laura Bryhl på [email protected].

Mere inspiration…

Mobilisering af medlemmer og andre støtter til valgkampen

Det er vigtigt at mobilisere bredt, og ofte oplever mange afdelinger, at der i folketingsvalgkampen er… Læs mere

Materialer og merchandise til valgkampen

Materialer er en af vores primære kontaktflader med vælgerne. Ved at hænge plakater op, husstandsomdele… Læs mere

Planlægning: Lokal 21-dagesplan for valgkampen

Før valget er der en række opgaver og ansvarsområder, der skal være på plads. I dette afsnit kan du finde… Læs mere

Valgkampsorganisering: Aktivister og afdelinger

Det er afdelingsbestyrelser, der sammen med interesserede aktivister står for at planlægge og koordinere… Læs mere

Brug medierne lokalt i valgkampen

Derfor er det at bruge medierne en vigtig mulighed, og hvis man griber arbejdet rigtigt an, så er det… Læs mere

Håndbog til at få flere med

Forrige Næste + – Klik her for at downloade håndbogen som pdf: Håndbog til at få flere med Læs mere

Mobilisering til politiske aktiviteter

Her er nogle bud på nogle konkrete overvejelser, som I kan gøre jer i forbindelse med jeres mobilisering. Læs mere