Selma Bolø

"I Broager, min sønderjyske hjemby, spærrede mine kollegaer øjnene op, da jeg i 2019 fortalte at jeg havde stemt Enhedslisten. “De vil jo afskaffe biler!” Det kunne jeg heldigvis hurtigt opklare, men misforståelsen viser en fordom, vi skal bekæmpe. Vi er ikke kun et storbyparti.

Jeg tror vi er mange, der synes verden er et svært sted at være for tiden. Et folkemord foregår for øjnene af os, klimakrisen eskalerer, uligheden stiger og millioner må flygte fra deres hjem. Og magthaverne lukker øjnene for det hele.

Men i Enhedslisten lukker vi ikke øjnene. Vi står op og siger fra. Vi er altid på retfærdighedens side. For mig er Enhedslisten, og vores venner ude i verden, et håb. Selvom vi er små, kan vi drive store forandringer.

Vi skal ud i landområderne og vise, at det er os, man skal stemme på, hvis man ønsker klimahandling og et velfærdssamfund for alle. Den kamp kæmper jeg i Sydjylland, hvor jeg de sidste år har haft fornøjelsen af at være kandidat, og jeg glæder mig til at fortsætte den. "

Hvad vil være dit første beslutningsforslag i folketingssalen, hvis du bliver valgt som et af Enhedslistens folketingsmedlemmer?

"Der er mange kampe at kæmpe, men noget der ligger mig meget på sinde er fattigdom, specielt for børn. Det skærer mig i hjertet, at så mange børn i Danmark vokser op i fattigdom. Mit første beslutningsforslag ville derfor være at afskaffe kontanthjælpsaftalen fra 2023, der fører yderligere 11000 børn ud i fattigdom, og også indfører 37-timers arbejdspligt. Et så rigt land som Danmark skal have råd til at give ordentlige ydelser til dem, der ikke kan arbejde. Vi kan ikke være andet bekendt."

Følgende citat er fra Enhedslistens principprogram: “Som parti tager vi (derfor) ikke del i at spille forskellige grupper ud mod hinanden ved at indgå studehandler til fordel for en gruppe, men på bekostning af en anden, og vi arbejder for selv den mindste forbedring og imod selv de mindste forringelser.” Hvis du kommer til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, hvordan vil du så anvende dette princip i dit arbejde?

"En af de ting jeg elsker højest ved Enhedslisten er, at vi er principielle - det kunne mange kunne lære af! Jeg ville bruge dette princip som en påmindelse om, at vi ikke skal spille akademikere ud mod arbejdere eller landsbyboere ud mod storbyboere. Det ene skal ikke være på bekostning af det andet. Vi skal arbejde sammen og fremad - også selvom det er i små skridt!"

Køn: Kvinde
Afdeling: Indre By