Rosa Lund

Vores parti spiller en fuldstændig afgørende rolle både på venstrefløjen og dansk politik. På mange områder står Enhedslisten alene på Christiansborg, men ikke i befolkningen. Det gælder særligt udlændingepolitikken, hvor både SF og Radikale har svigtet samtidig med at de andre partier har en strammerkonkurrence. Det betyder at vi har et ansvar for at flytte holdninger, som kan vise en anden vej. Det tror jeg på at vi kan lykkes med. Vi har allerede vist at det kan lade sig gøre når vi ligger et pres parlamentarisk og stiller krav, og samtidig deltager i at skabe aktivistisk bevægelse. Både samtykkeloven og at 14 af de danske børn kom hjem fra Syrien, er eksempler på at vi kan få ting til at lykkes.
Vi står overfor et folketingsvalg, hvor Enhedslisten igen skal gå efter at blive tungen på vægtskålen. Vi skal stille klare krav og skabe bevægelse, så de flotte valgløfter der måtte komme fra de andre partier i rød blok ikke bare bliver på valgplakaterne, men kan realiseres. Og derfor mener jeg at vi igen skal stille klare krav for at en socialdemokratisk regering igen kan side på vores mandater - sådan som vi har set vores kammerater i Venstrepartiet gøre det i Sverige.
Alt det vil jeg gerne bidrage til som folketingskandidat.
Jeg er opdraget i elevbevægelsen og SUF, mit hjerte banker for at alle børn får en tryg barndom uanset hvilken hudfarve de har, hvor mange penge deres forældre har på lommen - eller hvor i verden de bor.
Jeg bor på Nørrebro i København med min kæreste.

Køn: Kvinde
Afdeling: Blågård
Uddannelse: Bachelor i statskundskab og cand. soc. i jura
Beskæftigelse: Rets, udlændinge, integrations og demokratiordfører for Enhedslisten