Reinout Bosch

Uligheden i Europa accelerer med EU som drivkraft. De europæiske oligarker har ikke haft anledning til at gøre noget for at afbøde denne udvikling. På tværs af Europa står arbejdere over for fælles sociale problemer, der har EU-politik som deres årsag. Mange tror at årsagen er den nationale politik, og forsøger forgæves at bekæmpe den her.

Progressive forandringer af det økonomiske system er ikke muligt i den enkelte nationalstat, når denne er underlagt EU. Vi skal derfor bruge vores repræsentation i EU til at finde fælles kampområder på tværs af lande som EU dominerer. Det kan lede til en mobilisering af sociale bevægelser på tværs af landegrænser. En nødvendig bevægelse for at gennemføre demokrati.

Det er ikke ofte at EU kommer til diskussion, men når det gør, skal vi ikke bruge tiden på at forklare Bruxelles’ bureaukratiske regler, men hvordan kapitalismen som udbytnings- og undertrykkelsessystem fungerer gennem EU.

EU-parlamentet kan kun godkende eller forkaste forslag. Dets demokratiske indflydelse er begrænset fra selv at stille forslag. Denne udemokratiske situation er uholdbar.
I Danmark skal vi forklare nødvendigheden af en demokratisering af unionen med de forfatningsændringer som det vil kræve. Vi må appellere til det demokratiserende projekt EU hævder at være, gennemføres. Det vil enten føre til forbedringer, eller udstille EU-staten for netop ikke at kunne levere på det, der er dens hovedkrav på legitimitet.

På reinoutbosch.com kan du læse uddybet motivation.

Køn: Mand
Afdeling: Vanløse