Rasmus Bøgh Vinther

"Jeg stiller op fordi jeg brænder for at gøre en forskel for mine medmennesker. Hele mit politiske grundlag står på retfærdighed. Er det retfærdigt at vi har ca. 50.000 børn der vokser op i fattigdom samtidig med at vi letter på topskattegrænsen, afskaffer store bededag, og giver milliarder til de i forvejen rigeste i vores samfund? Det synes jeg ikke og den udvikling skal vi vende. Det er hele min indgangsvinkel til politik.

Vi skal reducere de uligheder vi kan for at det ikke er pengepungens størrelse, der begrænser vores muligheder som mennesker. Alle skal have en chance.

Derudover er det tydeligt for enhver (på nær landbruget) at vi står i en klimakrise, som vi ikke har råd til at tabe. Der er nødt til at være klimahandling NU.

Jeg læser statskundskab i Aarhus, men er fra Randers og stolt af det. Derudover er jeg sagsbehandler i Randers Lejerforening, hvor jeg hver dag bekæmper bolighajer, og høje huslejer. Det håber jeg i vil hjælpe mig med at få muligheden for i Folketinget, tak!"

Hvad vil være dit første beslutningsforslag i folketingssalen, hvis du bliver valgt som et af Enhedslistens folketingsmedlemmer?

"Jeg er stolt af at Enhedslisten har været med til at hæve alderen til 21 år ift. at man kan få gratis tandpleje. Det er en kæmpe udvidelse af vores velfærdsrettigheder, og et tiltag der reducerer ulighed.

Det er grundlæggende uretfærdigt at det er gratis at brække benet, men knækker man tanden betaler man ved kasse 1. Det skal stoppe. Vi kan få bedre sundhedsresultater og reducere ulighed ved at indføre gratis tandpleje."

Følgende citat er fra Enhedslistens principprogram: “Som parti tager vi (derfor) ikke del i at spille forskellige grupper ud mod hinanden ved at indgå studehandler til fordel for en gruppe, men på bekostning af en anden, og vi arbejder for selv den mindste forbedring og imod selv de mindste forringelser.” Hvis du kommer til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, hvordan vil du så anvende dette princip i dit arbejde?

"Det vigtigste arbejde Enhedslisten i Folketinget har, er at gøre folks liv bedre. Det understreger principprogrammet.

Som parti skal vi favne bredt og anerkende at fx. klimakrisen kan komme til at ramme lavindkomst og middelindkomst grupper. Det er derfor vigtigt at vi optræder social retfærdig når vi laver politik, og ikke accepterer at noget sker på bekostning af andre men i samarbejde med dem."

Køn: Mand
Alder: 23