Peder Hvelplund

"Enhedslisten har en helt central parlamentarisk rolle i at opbygge et klart alternativ til den nuværende centrum-højre regering og den stigende styrke hos det populistiske og fremmedfjendske højre der vokser frem både i Danmark og Europa.
Det kræver vi er i stand til at give klare svar, skabe begejstring og tro på at et andet samfund er muligt.
Der skal ikke herske tvivl om at vi står skulder ved skulder med mennesker der bliver udsat for kapitalens umættelige jagt på profit, uanset om det er bankernes grådighed, udsultning af velfærd eller industrilandbruget der smadrer havmiljøet.
Enhedslisten skal stå i spidsen for at opbygge et stærk alternativ – også parlamentarisk – der styrker troen på at vi kan skabe den forandring.
Jeg er 56 år, bor sammen med Louise og en plejesøn og har 3 voksne børn. Jeg sidder i Folketinget, har været gruppeformand og haft centrale ordførerskaber. Jeg er i øjeblikket på midlertidig orlov, da Louise lider af uhelbredelig kræft, men vil gerne fortsætte arbejdet."

Hvad vil være dit første beslutningsforslag i folketingssalen, hvis du bliver valgt som et af Enhedslistens folketingsmedlemmer?

"Det er Enhedslistens gruppe, der som kollektiv, tager stilling til hvilke Beslutningsforslag vi stiller, med baggrund i Enhedslistens politik og prioriteringer, men jeg ville foreslå et beslutningsforslag der:

Sikrer gennemsigtighed i medicinalindustriens prissætning.

Vi har en medicinalindustri, der gennem en helt ublu prissætning, malker sundhedsvæsenets ressourcer. Hensynet til aktionærer sættes over hensynet til patienter og personale.
Fuld gennemsigtighed må være første skidt i et opgør. "

Følgende citat er fra Enhedslistens principprogram: “Som parti tager vi (derfor) ikke del i at spille forskellige grupper ud mod hinanden ved at indgå studehandler til fordel for en gruppe, men på bekostning af en anden, og vi arbejder for selv den mindste forbedring og imod selv de mindste forringelser.” Hvis du kommer til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, hvordan vil du så anvende dette princip i dit arbejde?

"Når vi indgår i aftaler og forlig, skal vi sikre at de samlet set trækker i den rigtige retning. Der kan være forbedringer som efter vores opfattelse er alt for små, men det afgørende er at det er skidt i den rigtige retning. Det vil altid være en konkret politisk vurdering, som i sidste nede træffes af vores valgte politiske organer. "

Køn: Mand
Afdeling: Hjørring