Mai Villadsen

Der har aldrig før været mere brug for Enhedslisten. Klimauret tikker, udlændingepolitikken er kørt helt af sporet og vores velfærd slår sprækker. Selvom vi lykkes med at få mange politiske resultater, har vi stadig en regeringen, der ikke har mindsket uligheden og bekæmpet fattigdommen, og som nøler på de grønne dagsordener. Derfor er vores rolle i Enhedslisten vigtigere end nogensinde. Vi skal være et parti, der både leverer konkrete resultater på Christiansborg, går forrest med visioner for samfundet, og laver politik der begejstrer sammen med aktivister og bevægelser i hele landet.

Jeg vil arbejde for, at vores politik er relevant, ligegyldigt om man bor i København, Kolding eller Kibæk, hvor jeg er vokset op. At vi er et parti, der rykker holdninger, og får dem til at blive til handlinger. Vi skal stå forrest for en klima- og miljøpolitik, hvor det er de rigeste og dem der forurener mest, som betaler. Vi skal sige tydeligt, at der er behov for et opgør med det økonomiske system, der er årsag til ulighed og fattigdom, krig og udnyttelse af mennesker og den eskalerende klimakrise.

Om lidt er der folketingsvalg, og jeg glæder mig. Vi har mange resultater at fremvise – men endnu mere at kæmpe for. Det håber jeg at få lov til at bidrage til fra Christiansborg.

Politisk ordfører for Enhedslisten. Tidligere ansat og valgt i elevbevægelsen og fagbevægelsen. Jeg er 30 år, elsker at rode i jorden i min kolonihave, og bor til daglig sammen med min kæreste Johan som er udenrigsjournalist.

Køn: Kvinde
Alder: 30