Ludmila Plenge Schütt

"Den nuværende regering modarbejder de unge, børnene og de ældre. De forringer SU’en, forkorter og forværrer uddannelser og nedprioriterer velfærd. Dette sker, alt imens der bliver givet skattelettelser til dem, der har allermest.
Vi har nu, nærmest mere end nogensinde før, et stort ansvar for at blive ved med at kæmpe for de svageste i samfundet. For dem, der ikke kan kæmpe selv.
Det er blandt andet børnene. Folkeskolen skal have et kæmpe løft. Jeg læser selv til lærer, og arbejder derfor hver dag med de udfordringer, man møder i folkeskolen. Vi ser hele tiden målinger, der viser, at børn og unge mistrives. Men det kan i den grad også mærkes ude på skolerne.
Det skal være mere attraktivt at være lærer, så vi kan mindske lærermanglen. Det kan bl.a. være med til at give mere tid til eleverne og sikre mere tid til forberedelsesarbejde. Men det kan selvfølgelig ikke stå alene. Der skal meget større ændringer af folkeskolen til. Og det vil jeg gerne være med til at kæmpe for."

Spørgsmål:
Hvad vil være dit første beslutningsforslag i folketingssalen, hvis du bliver valgt som et af Enhedslistens folketingsmedlemmer?
"Jeg vil som udgangspunkt se på, hvad der sker på det tidspunkt. Udover det kunne jeg godt finde på at stille et forslag om at gøre normkritisk seksualundervisning i folkeskolen obligatorisk. Dette kunne være med til at bidrage til bedre trivsel. Et andet forslag kunne være at sikre flere fysiske materialer til folkeskolerne, så vi kan få børnene mere væk fra skærmene. Jeg har selv hørt en masse børn på folkeskolerne sige, at de er trætte af, at alting skal foregå på computere."

Spørgsmål:
Følgende citat er fra Enhedslistens principprogram: “Som parti tager vi (derfor) ikke del i at spille forskellige grupper ud mod hinanden ved at indgå studehandler til fordel for en gruppe, men på bekostning af en anden, og vi arbejder for selv den mindste forbedring og imod selv de mindste forringelser.” Hvis du kommer til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, hvordan vil du så anvende dette princip i dit arbejde?
"Det er vigtigt, at vi sørger for at få gode ting igennem, også selvom de ikke ender med at være helt så gode, som vi havde håbet på. Men det er også vigtigt, når vi laver politik, at en forbedring på et område ikke ender med at gå ud over et andet. For eksempel skal mere hjælp til de elever i folkeskolen, der har behov for det, ikke gøre at der er mindre hjælp til resten. Vi skal generelt arbejde for at få samfundet i en bedre retning, og hvis det er med små skridt, er det bedre end ingenting."

Køn: Kvinde
Afdeling: Guldborgsund