Leila Stockmarr

"Jeg har brugt over halvdelen af mit liv på at kæmpe for et frit Palæstina. Israels massakrer i Gaza - lidelsen, uretfærdigheden og hykleriet - fylder det meste i mit hoved og sind i de her måneder. Man fornemmer, at vi står ved en historisk skillevej, hvor fremtidens generationer, vil spørge os, hvad vi foretog os, mens Israels smadrede livet i Gaza. Kampen for et frit Palæstina handler nemlig om vores grundlæggende moral og om modet til at sige fra - også selvom det trækker veksler. Lige nu vokser en stærk ny bevægelse af solidariske kræfter frem, der ikke blot kæmper for retfærdighed i Palæstina, men for grundlæggende forandringer på tværs - opgør med rå kapitalisme, feminisme og grøn klassekamp. Det er stort og jeg vil gerne bidrage. Jeg arbejder i Mellemfolkeligt Samvirke med at stoppe finanssektorens investeringer i den fossile energi, som smadrer vores klode. Jeg ved derfor, at vi kan gøre SÅ meget mere for give den fossile kapitalisme kamp til stregen. Jeg har to dejlige og frække børn.
"

Spørgsmål:
Hvad vil være dit første beslutningsforslag i folketingssalen, hvis du bliver valgt som et af Enhedslistens folketingsmedlemmer?
"Forslag om at indføre sanktioner mod Israel. Israel skal ikke nyde uhindret adgang til de europæiske markeder, Danmark skal indstille sit bilaterale handelssamarbejde med Israel og indføre våbenembargo overfor Israel indtil staten overholder Folkeretten. Det kræver en afmontering af apartheidpolitikken, en afvikling af besættelsen og opfyldelsen af det palæstinensiske folks basale rettigheder. Det vil ikke få flertal, men det er vigtigt, at vi løfter den dagsorden ind på Christiansborg. "

Spørgsmål:
Følgende citat er fra Enhedslistens principprogram: “Som parti tager vi (derfor) ikke del i at spille forskellige grupper ud mod hinanden ved at indgå studehandler til fordel for en gruppe, men på bekostning af en anden, og vi arbejder for selv den mindste forbedring og imod selv de mindste forringelser.” Hvis du kommer til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, hvordan vil du så anvende dette princip i dit arbejde?
"Vi skal udstille falske præmisser og nulsumsspil. Vi skal være velforberedte med konkrete forslag til alternative, solidariske finansieringskilder. Når hensyn mindre bemidlede grupper bruges som dårlig undskyldning for ikke at levere klimahandling kræver vi, at de, der både udleder og har mest, løfter mest. Det er os, der skal sikre, at racisme ikke legitimeres gennem såkaldte socialt progressive tiltag. For med cementeringen af højredrejningen på den politiske "midte" skal vi være opposition i egen ret. "

Køn: Kvinde
Afdeling: Vesterbro