Emil Ulrik Andersen

Der er ikke nogen god undskyldning for, at Danmark ikke er et klimamæssigt foregangsland. Derfor er der brug for Enhedslisten som det velargumenterede alternativ til højrefløjens klimabenægtelse, regeringens hockeystav og Mette Frederiksens tomme ord om at hun er grøn, før hun er rød. Der er brug for visioner og konkrete forslag, som viser retfærdige grønne løsninger, som alle kan forstå og stå bag. Vi har nemlig slet ikke tid til socialt skæve grønne løsninger, som lader de rigestes adfærd fortsætte uændret.

Der er samtidig brug for et opgør med det destruktive kapitalistiske perspektiv som, i kraft af ringeagtelse af klimaet og naturen, netop har ledt til klimakrisen, og som med indførslen af markedslogik og kassetænkning også truer integriteten af samfundets institutioner.

Der er akut behov for et opgør med den omfattende sparelogik som, under navnet effektiviseringer, i årtier har hærget velfærdens institutioner. Velfærden er tvunget i knæ. For at vende udviklingen, er vi nødt fortsat at kræve: At alle børn i daginstitutionerne trives, at alle skolebørn får en god skolegang, at alle behandles ordentligt og lige i sygehusvæsenet og at alle behandles værdigt i ældreplejen. Menneskelig trivsel kan ikke værdisættes, derfor er der brug for et opgør med den praksis, at samfundets vigtigste institutioner styres ud fra smalle økonomiske hensyn.

Jeg er far til tre børn i alderen tre til ti år, kontaktperson i Enhedslistens børnepolitiske udvalg og valgt til byrådet i Allerød.

Køn: Mand
Afdeling: Allerød