David Rønne

"Kapitalismen har smadret kloden og fremtiden i jagten på kortsigtet profit. Det er på tide at vi finder antikapitalismen, oprøret og klassekampen frem. Vi må og skal tage de svære politiske kampe, også når de virker uoverskuelige. Fordi de er rigtige, vigtige – og selve formålet med vores parti. Kortsigtede parlamentariske gevinster er glædelige, men må aldrig stå i vejen for langsigtet forandring.

Lad os få radikal økonomisk og politisk forandring på dagsordenen. For velfærdens, demokratiets, klimaets og miljøets skyld. For fremtidens skyld. Lad os stå ved, at vi vil en anden vej. En vej hvor vækst er i fritid, økologi, lighed, biodiversitet, velfærd og tryghed til de mange – ikke i profit til de få.

Jeg meldte mig ind i vores parti for at gøre en forskel i de kampe vi kæmper sammen. Det har jeg gjort i min afdeling, i københavnsbestyrelsen, i hovedbestyrelsen, i lokaludvalg – og som folketingskandidat i flere valg. Din hjælp og stemme kan rykke mig tættere på spidskandidatlisten."

Spørgsmål:
Hvad vil være dit første beslutningsforslag i folketingssalen, hvis du bliver valgt som et af Enhedslistens folketingsmedlemmer?
"En ændring af loven for partistøtte. På overfladen måske usexet, men at fjerne penge fra politik er et vigtigt skridt mod styrket demokrati. Banker, industrien, multinationale firmaer, lobbyorganisationer og fordækte pengeklubber pumper penge i højrefløjens politiske partier – og flere penge giver større mulighed for at påvirke vælgerne. Men demokratiet er for borgerne – ikke for pengestærke organisationer. Derfor bør støtte over 5.000 være offentlig og kun personer skal kunne støtte partierne."

Spørgsmål:
Følgende citat er fra Enhedslistens principprogram: “Som parti tager vi (derfor) ikke del i at spille forskellige grupper ud mod hinanden ved at indgå studehandler til fordel for en gruppe, men på bekostning af en anden, og vi arbejder for selv den mindste forbedring og imod selv de mindste forringelser.” Hvis du kommer til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, hvordan vil du så anvende dette princip i dit arbejde?
"Vores mål kan aldrig være at flytte de andre partier. Det er i sidste ende dømt til at mislykkes. Vi skal først og fremmest flytte vælgerne. Det kan vi kun, hvis de kan se forskel på os og de andre. Kortsigtede politiske gevinster er glædelige, men må aldrig stå i vejen for langsigtet forandring. Vi skal holde fast i antikapitalismen og klassekampen. Det er essensen af citatet: at holde fokus på den langsigtede forandring og bruge de daglige kampe til at vise, at en anden retning er mulig."

Køn: Mand
Afdeling: Østerbro