Anne Hegelund

"Jeg er klar på at sprede det rød-grønne budskab for 4. gang i streg: Verden skal skrues helt anderledes sammen, så alle kan få et godt og frit liv. Ingen skal leve i fattigdom. De rigeste, der forurener mest, skal betale den grønne omstilling. Natur og mennesker skal behandles med respekt. Klimaretfærdighed NU! Centrum-højres idé om grøn vækst er en blindgyde, og deres blå politik skaber mere ulighed. Hullerne i sikkerhedsnettet vokser, mens SVM har skovlen under solidariteten. De graver så dybt, at retssikkerheden smuldrer ude i kommunerne. Nu slipper regeringen ansvaret, så de kan tørre det af på byrødderne, forklædt som frihed - uden at sende flere penge. Enhedslisten skal være dét klare og tydelige alternativ til deres velfærdsafviklende, klimaskadelige, flygtningefjendske, statsracistiske og krigsparate politik. Vi skal være den samlende kraft længst til venstre. Vi skal lytte til bevægelserne og turde stille endnu skarpere krav. Vi skal sige hvad vi mener, og gøre hvad vi siger."

Spørgsmål:
Hvad vil være dit første beslutningsforslag i folketingssalen, hvis du bliver valgt som et af Enhedslistens folketingsmedlemmer?
"#Slutmed1969 2.0: Ligesom tjenestemandsreformens sexistiske lønhierarki skal vi have gjort op med, den uretfærdige underfinansiering af velfærdsuddannelserne. Professionshøjskolerne skal have en økonomisk redningskrans, på størrelse med en bankpakke. Taxametersystemet skal have en kæmpe saltvandsindsprøjtning, så pædagog-, socialrådgiver- og sosu-uddannelsen kan få et kvalitetsløft, der ikke gør det sværere at læse videre på universitetet. Klæd os ordentligt på til virkelighedens velfærd!"

Spørgsmål:
Følgende citat er fra Enhedslistens principprogram: “Som parti tager vi (derfor) ikke del i at spille forskellige grupper ud mod hinanden ved at indgå studehandler til fordel for en gruppe, men på bekostning af en anden, og vi arbejder for selv den mindste forbedring og imod selv de mindste forringelser.” Hvis du kommer til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, hvordan vil du så anvende dette princip i dit arbejde?
"Bedre uddannelser for færre penge kan ikke lade sig gøre. Regeringen behandler uddannelsessystemet som en hund og lader som om dens egen hale er livretten. Der er aldrig penge nok. Flere penge eller mere permanent finansiering er bedre end ingenting. Det er ikke okay, at stille en masse nye krav, der ikke er råd til at leve op til. Selvfølgelig ville vi ikke være med til at tage fra universiteterne og give til pædagoguddannelsen. I øvrigt mener jeg ikke vi skal være med til at bryde klimaloven. "

Køn: Kvinde
Alder: 35