Brug argumenter – ikke fløjter

Enhedslisten støtter ikke fløjteaktionen den 1. maj. Læs forretningsudvalgets udtalelse om aktionen.

Udtalelse vedtaget i forretningsudvalget den 23. april 2014:

En aktivistgruppe har indkaldt til en såkaldt larmedemo, der har det som sit erklærede formål at overdøve Helle Thorning-Schmidts tale i Fælledparken. Sidste år endte en lignende aktion i tumulter foran scenen, med røgbomber og kasteskyts.

Enhedslisten støtter ikke den type protester. Vi synes, det er forkert bevidst at forhindre de inviterede talere i at komme til orde første maj. Samtidig fjerner det fokus fra regeringens arbejderfjendske politik.

Det er fuldstændig rimeligt og forståeligt, at der er stor utilfredshed med Helle Thorning og regeringens politik. Enhedslisten deler til fulde frustrationerne over regeringens ulighedsskabende og arbejderfjendske politik.

Enhedslisten opfordrer derfor til at udtrykke utilfredsheden med regeringens politik på mere værdige og kreative måder, sådan som mange lærere og andre lønmodtagere gjorde sidste år, med skilte med sure smileyer, eller ved at vende ryggen til talere fra regeringen. Men aktioner som den i Fælledparken sidste år er udemokratisk, sætter regeringens politikere i en offerrolle og flytter fokus fra den rimelige kritik af regeringens asociale politik.

Læs desuden hovedbestyrelsens udtalelse om aktionen vedtaget 26. april 2014.