Argumenter – ikke fløjter mod regeringens politik 1. maj

En aktivistgruppe har indkaldt til en såkaldt larmedemo, der har det som sit erklærede formål at overdøve Helle Thorning-Schmidts tale i Fælledparken. Sidste år endte en lignende aktion i tumulter foran scenen, med røgbomber og kasteskyts.

Enhedslisten støtter ikke den type protester. Vi synes det er forkert bevidst at forhindre de inviterede talere i at komme til orde første maj. Samtidig fjerner det fokus fra regeringens arbejderfjendske politik og splitter de mange tusinder der på tværs af partier er enige i kritikken af regeringens arbejderfjendske politik.

Det er fuldstændig rimeligt og forståeligt, at der er stor utilfredshed med Helle Thorning og regeringens politik. Enhedslisten deler til fulde frustrationerne over regeringens ulighedsskabende og arbejderfjendske politik.

Regeringen har kategorisk nægtet at ændre dagpengereglerne, så 50.000 mennesker smides ud af dagpengesystemet. Med regeringens kontanthjælpsforringelser bliver mange tusinde gjort endnu fattigere.

Samtidig har regeringen forgyldt de rigeste og de store virksomheder. Det har solgt ud af arvesølvet til den internationale spekulationskapital, ved salget af DONG. NETS med dankortet og NEM-ID er også ved at blive solgt.

Dertil kommer angrebet på lærerne ved lockouten sidste år og nedskæringer på velfærden kombineret med et stort pres for privatiseringer.

Enhedslisten opfordrer til at protestere mod regeringens politik på mere værdige og kreative måder, sådan som mange lærere og andre lønmodtagere gjorde sidste år, med skilte med sure smileyer, eller ved at vende ryggen til talere fra regeringen. Men aktionen som den planlagte i Fælledparken er krænkende for ytringsfriheden, sætter regeringens politikere i en offerrolle og flytter fokus fra den nødvendige kritik af regeringens asociale politik.

Vedtaget af Enhedslistens Hovedbestyrelse d. 26. apr. 2014