23.000 argumenter for at rulle dagpengeloven tilbage

Sjældent har man set en regering så meget i defensiven, som da Helle Thorning og Mette Frederiksen skulle forklare, at mindst 23.000 vil miste deres dagpenge inden 1. juli. Et tal, som langt overstiger det hidtidige skøn og som regeringen ikke kan forsvare.

I bedste fald er der tale om et verdensfjernt selvbedrag, som vi vil se 23.000 eksempler på i de kommende måneder. Enhedslisten er lodret uenig i, at folk uden en chance for et nyt job kan fratages deres dagpenge.

Derfor kræver vi, at den nye dagpengelov øjeblikkeligt suspenderes – af hensyn til titusinder arbejdsløse og deres familier. Det er uværdigt, at et af verdens rigeste samfund ikke vil standse denne ulykke. Og helt skævt i forhold til de 12-14 mia., der bruges på en aktivering, som mange finder nytteløs.

Enhedslisten bakker fuldt op om de aktive arbejdsløse, som protesterer mod dagpengeloven. Vi vil opfordre fagforeninger landet over til at gøre det samme, for skal der ske forandringer, må vi samle alle modstanderne af denne lov til en fælles protest. Fagbevægelsen i Østjylland er gået foran med et godt eksempel, da den bragte annoncer i den lokale presse, som 750 tillidsfolk havde skrevet under på.

Vedtaget på Enhedslistens hovedbestyrelsesmøde d. 19. januar 2013