Den bedst mulige BAT-bus

Af Helle Munk Ravnborg, medlem af kommunalbestyrelsen

En bus, der – ganske planmæssigt – ankommer så sent til Rønne Havn, at man næppe vil kunne nå at skifte til Kombardobussen til København. En bus, der ankommer til lufthavnen så forskudt af flyafgangstiden, at den tid, man sparer ved at flyve til København, bliver spist op i den kollektive transport på Bornholm. Eller skuffelsen, når man med sin tillægsbillet til BAT i hånden, ankommer med den sene færge en torsdag aften, i den tro, at der – når nu muligheden for tillægsbillet er til stede – også vil være bus, der kan transportere én videre. Dette er blot nogle af de eksempler, som illustrerer, hvordan man ved plukvis at omlægge ruter og nedlægge afgange, risikerer at få samlet køreplan, som ikke er helt optimal, og som endda bryder med et af de helt grundlæggende principper, der har styret den kollektive trafik på Bornholm, nemlig at der skal sikres sammenhæng til færgeankomster og -afgange.

Disse uhensigtsmæssigheder var også klare både for BAT, og for BATs brugerråd, da vi i december sidste år vedtog en justeret køreplan til ikrafttræden fra slutningen af januar 2024. Ændringen var imidlertid nødvendig, bl.a. af hensyn til at sikre ordentlige arbejdsforhold for BATs chauffører. Derfor bakkede vi også op i Natur-, Miljø- og Planudvalget, men valgte samtidig at understrege, at denne justerede køreplan kun skulle gælde frem til, at BAT kunne nå at få udviklet en ny og bedre sammenhængende køreplan. Derfor anbefalede vi, at køreplanen skulle være gældende frem til udgangen af 2024, en anbefaling, som kommunalbestyrelsen valgte at følge. Tanken var, at BAT så havde 2024 til i ro og mag at få udviklet en mere sammenhængende køreplan.

Men den ro, BAT skulle have haft til arbejdet, blev imidlertid hurtigt forstyrret. På grund af et uforudset stort underskud for 2023, som er opstået, dels fordi BATs busser desværre er så nedslidte, at de ofte bryder sammen, dels fordi der i løbet af 2023 blev meldt ændrede regler ud ang. coronakompensation, så er vi allerede nu igen nødsagede til endnu en gang at foretage plukvise ændringer af køreplanen. Og endnu engang piller den plukvise ændring af ruter og afgange ved sammenhængskraften, samtidig med at nogle af BATs ruter kører så tæt på hinanden, at de risikerer at konkurrere om de samme passagerer, hvilket jo selvsagt heller ikke er optimalt.

Der er desværre ingen tvivl om, at vi bliver nødt til at træffe nogle svære beslutninger lige nu, for at forhindre, at BATs underskud vokser sig endnu større. Men skal vi sikre os, at der på Bornholm også fremover findes et attraktivt og brugbart kollektivt transporttilbud – og det skal vi af rigtig mange grunde – så er det helt afgørende, at vi viser BAT den fornødne tillid og giver BAT den fornødne ro til at kunne udvikle en køreplan, der viser sammenhængskraft, tillader gode vagtplaner og sikrer en optimal brug af de tilgængelige ressourcer, økonomiske såvel som materielle. Sammen med Socialdemokratiet og løsgængeren Søren Schow har vi derfor foreslået endnu engang at sætte en slutdato på den reviderede køreplan, nu til 31. marts 2025, sådan så BAT kan udvikle en ny sammenhængende køreplan, som vi hen mod slutningen af 2024 kan tage stilling, så den kan træde i kraft fra 1. april 2025.

Det skylder vi os selv, og alle dem – fastboende såvel som gæster – som bruger den kollektive transport til helt eller delvist at dække deres transportbehov. For mens de, der altid transporterer sig i bil, slet ikke kan forestille sig andet, så må vi ikke glemme, at knap en tredjedel af de bornholmske husstande ikke har egen bil. Og at selv i husstande, der har bil, ofte er personer, for eksempel børn og unge, som er afhængige af den kollektive transport, for at få deres transportbehov dækket. Desværre har vi ikke på Bornholm uanede ressourcer til at tilrettelægge den kollektive transport. Netop derfor, er det så afgørende, at vi bruger de ressourcer, vi har, så der sikres den bedst mulige dækning på Bornholm til flest muligt af dem – fastboende såvel som gæster – som ønsker at bruge den kollektive transport.

Indlægget er bragt i Bornholms Tidende torsdag d. 25. april 2024

Læs hele historien HER