Twitter, Instagram og Snapchat

Brugen af Twitter er noget anderledes end Facebook. Her er fokus på korte budskaber, da man maks kan skrive 140 tegn i et opslag. Ønsker man mere gennemgående politiske budskaber, egner Facebook sig derfor bedre. Man kan dog lave en henvisning til hjemmesider, debatindlæg, artikler mm. så folk kan læse videre.

Fordelen ved Twitter er at muligheden for at komme direkte i kontakt med politikere er stor. De fleste politikere er på Twitter, dog er de ofte centreret omkring de større byer.

Twitter fungere bedst som privatpersoner. Man behøver derfor ikke have en lokal Enhedslisten side, da man kan skrive i beskrivelsen at man er f.eks. medlem af Enhedslisten, kandidat til kommunalvalget for Enhedslisten eller noget helt tredje. Hvis du bruger Twitter som kandidat for Enhedslisten eller repræsentant for en lokalafdelingen (f.eks. byrådskandidat/kontaktperson) er det vigtigt, at du holder dig inden for partiets linjer.

#Hashtags på Twitter

Hashtags på Twitter er med til at samle debatten. Debattører bruger dem således til at markere, hvad deres opslag handler om. Et eksempel er #KV17 (Kommunalvalg 2017) hashtagget bruges på den måde til at markere at opslaget handler om kommunalvalget. Man kan nemlig søge på hashtags hvis man gerne vil se alle opslag vedrørende et bestemt emne.

Mest brugte politiske hashtags på Twitter

#dkpol (Dansk politik generelt)

#kompol (Kommunalpolitik)

#KV17 (Kommunalvalg 2017)

#fmdk (folkemødet)

#sundpol (sundhedspolitik)

#uddpol (Uddannelsespolitik)

Lav jeres egne hashtags:

I kan altid lave jeres egne hashtags for at sætte fokus på et bestemt emne. Hvis I laver jeres egne så husk at hold dem korte. Man har kun 140 tegn på twitter og hashtags indgår også i dem. De skal derudover være præcise, så læseren kan forstå dem.

Instagram og Snapchat

Instagram og snapchat kan være svære at lave valgkamp på. Det kan dog bruges til at skabe gejst og intern opbakning blandt aktivister i afdelingen. Man skal aktivt ind og følge en profil, før man kan se dets opslag. Ens feed bliver ikke påvirket af, hvad andre liker, og ens opslag kommer derfor ikke længere ud end ens følgere. Det samme gælder Snapchat, hvor brugeren aktiv skal ind og ansøge jeres profil.

Instagram og Snapchat er derfor mest oplagt til at skabe gejst ved at tage billeder af vores aktivister, der hænger plakater op, laver en flyeruddeling, holder en aktion eller noget andet sejt. Det kan også være et vigtigt redskab.

Hvis I ikke har ressourcer til at være tilstede på alle sociale medier, men skal vælge en ud, vil vores anbefaling være at prioritere Facebook.

Du kan læse om, hvordan du optimerer og bruger facebook her.