Facebookside eller facebookgruppe

En facebookside og en facebookgruppe er to forskellige ting og dækker forskellige behov. Her kan du læse om, hvad de forskellige ting kan, og hvilken, du skal bruge, for at opfylde de behov du har for at kommunikere med medlemmer, vælgere, kritikere og sympatisører.

Facebookside

En facebookside minder om en facebookprofil, men er ikke personlig. Det er en side, som fremviser en organisation eller virksomhed. Den har mange af de samme muligheder, som en profil. Facebookbrugere kan således sende en besked til siden og slå opslag op på siden. Siden er åben, og alle kan se dét, der bliver delt på siden.

Man kan tilføje flere administratorer på en side, så der er flere, der kan slå ting op og svare på beskeder. Det er også muligt at oprette begivenheder som en side. Facebook har en ret fin vejledning og gennemgang af, hvordan man bruger en side.

Som facebookbruger kan man like og følge en side. På den måde tilkendegiver man, at man er interesseret i at følge med i, hvad siden slår op og arrangerer. Når man har liket en side, vil opslagene fra siden komme frem i ens nyhedsfeed på facebook. Facebook bruger en række algoritmer, som afgør, hvor tit man ser opslagene, og hvem der ser dem. Det betyder f.eks. at man oftere ser opslag fra en side, hvis man før har liket et opslag fra siden, ligesom det betyder, at man kan se opslag fra en side, hvis mange af ens facebookvenner har liket siden eller opslaget. Som tommelfingerregel kan man sige, at jo flere der ‘gør’ noget på ens side (liker, deler, kommenterer) jo flere brugere er der også, som ser det. Desuden ligger opslag med videoer og billeder højere i algoritmen end tekst. Derfor er det vigtigt at lave gode og regelmæssige opslag på ens side – også mellem valgkampe. Du kan læse om, hvordan du laver gode facebookopslag her.

Derudover er det muligt at booste opslag på en side. Dvs. at man betaler penge til Facebook for at ens opslag når ud til flere facebookbrugere. Der er en lang række af muligheder for at målrette annoncerne.
Du kan læse mere om facebookboost her.

Det kan som udgangspunkt give mening for alle lokalafdelinger at have en side. Men hvis man ikke har overskud eller lyst til at vedligeholde en side, kan det faktisk ende med at give bagslag. F.eks. hvis der er et nyt medlem, der sender en besked til en ‘død’ side og spørger, hvordan man bliver aktiv og aldrig får svar, virker det meget demoraliserende, eller hvis siden bliver tagget i et andet kritisk opslag og der ikke er nogen, der svarer, ser det heller ikke så godt ud. Til gengæld er det en aktivitet, som ikke kræver fysisk fremmøde, så det er en god mulighed for at inddrage medlemmer, som har svært ved at deltage i møder, men stadig gerne vil være aktiv på en eller anden måde.

Facebookgruppe

En facebookgruppe er et lukket eller åbent forum, hvor man kan diskutere forskellige ting med hinanden. Man kan indstille gruppen til at være åben (alle kan melde sig ind og se gruppen), lukket med synlig (alle kan se gruppen og melde sig ind, men skal godkendes af en administrator) og hemmelig (man skal inviteres ind i gruppen og kan ikke selv søge den frem).

En gruppe kan have forskellige administratorer, men kun én (den, der har oprettet gruppen) kan ikke fjernes af andre administratorer.

Facebookgrupper er gode til koordinering og organisering blandt medlemmer, hvis alle er på Facebook. Det kan desværre også hurtigt blive ekskluderende, hvis der er aktive medlemmer, som ikke bruger facebook. Fordelen er, at man hurtigt kan diskutere og tage beslutninger uden endeløse mailtråde.

Overvej om I har behov for en facebookgruppe. Det giver ikke altid mening i mindre afdelinger, hvor man er forholdsvis få aktive medlemmer, men hvis det giver mening, og alle kan være med, kan det være et udmærket redskab til at koordinere og organisere uden at holde fysiske møder.