Politisk kommentar til Byrådsmødet d.19.maj 2025

Alle byrådsmedlemmer var til stede.
Under Meddelelser redegjorde Borgmesteren for sin deltagelse i Skivemødet og
Landsforeningernes Fællesråds generalforsamling, hvor han havde gjort opmærksom på, at Fanø i
høj har brug for lånemuligheder i første omgang til finansiering af Plejehjemmet.
Derudover havde han sammen med de andre ø-kommuner talt om det uheldige i nedlæggelse af
10.-klasserne, som vil ramme disse kommuner hårdt.
Budgetopfølgning pr.31.marts 2025.
Tilbage i oktober 2024 blev der fremlagt tre budgetforslag, som alle indeholdt skattestigninger.
Det var forslaget fra A, C og V som blev vedtaget, det indeholdt den mindste skattestigning, men
havde derfor også de største besparelser.
Efter det byrådsmøde, hvor budgettet blev vedtaget, har det været klart at byrådet er delt i to helt
adskilte grupper. Flertalsgruppen bestående af A, C og V og så mindretalsgruppen bestående af B,
Ø og løsgængeren Anders Frey, det blev virkelig cementeret på dette byrådsmøde. Jeg vil derfor
undlade at skrive, hvorledes stemmerne fordelte sig ved afstemninger, for det er flertalsgruppen
der stemmer deres forslag igennem.
V og C brugte meget lang tid, på at fremhæve nødvendigheden af, at budgettet skal overholdes,
hvor vigtigt det er, at udgifter til ekstra tiltag bliver annonceret i god tid og hvor politisk ansvarlige
forligspartierne var. Ordene politisk ansvarlig blev gentaget så mange gange, at det til sidst blev
for meget for liste Ø, som gjorde opmærksom på, at de andre budgetforslag også havde været
politisk ansvarlige, og at det var et spørgsmål om politiske valg hvilken skatteprocent og hvilke
besparelser man ønskede.
Efterfølgende var der godkendelse af årsregnskab 2024 samt budget 2026-2029 for Sydvestjysk
Brandvæsen. Sydvestjysk Brandvæsen fik et par rosende ord med på vejen fra C.
Der skal være generalforsamling i Fanø Vand. Borgmesteren bemyndiges til at varetage
kommunens interesser og godkende, at bestyrelsen kan udvides med op til 7 medlemmer i resten
af 2025 for at sikre kontinuitet i bestyrelsen, som har et aldersproblem.
Boligforholdsloven 2025-2029.
Byrådet skal hver fjerde år tage stilling til, hvorvidt man ønsker visse dele af Boligforholdsloven
skal være gældende for Fanø Kommune. Det er den lov der skulle sikre, at der er bopælspligt i
helårsboliger, og hvor ejeren skal sørge for, at de ikke står tomme i længere tid og ikke må bruges
som fritidsbolig.
Loven har den begrænsning, at kommunen ikke kan gribe ind, hvis boligen står tom, men alene
hvis den anvendes til andet formål end helårsbeboelse.
Det blev godkendt, at loven også fremover skal være gældende for Fanø Kommune.

Social- og boligstyrelsen har anmodet om fornyet rapport om døgnbehandlingsindsats til unge
gravide med et skadeligt rusmiddelbrug. Det er et område vi har udliciteret til Esbjerg, som ikke
mener, at det er en kommunal opgave. Men vi skal godkende det svar de har sendt. Det gjorde
byrådet så.
Der var så to punkter om plejecentret på Fanø.
Fanø kommune har ikke midler til at igangsætte byggeriet på nuværende tidspunkt, det er
nødvendigt at etapeopdele byggeriet og det er nødvendigt med ekstern konsulentbistand.
Det anbefales, at Domea.dk på vegne af Fanø Boligselskab, som ejer plejehjemmet, fremsender
låneansøgning til Landsbyggefonden mhp. at få tilsagn om forhåndsgodkendelse i lånepuljen.
De to punkter blev godkendt.
Ansøgning om bevilling til Ungehusmedarbejder
Tilblivelsen af Ungehuset skete med stor hjælp fra Nordeafonden, der donerede et stort beløb til
istandsættelse af bygningen, indkøb af udsmykning og andet. Midlerne fra Nordeafonden har
ligeledes finansieret en toårig ansættelse af en klubmedarbejder på 20 timer, hvilket har været
afgørende for aktivitetsniveauet, den positive udvikling og åbningstiderne i Ungehuset. Midlerne
fra Nordeafonden udløber ultimo juli. Derefter er der ikke penge til finansiering af
klubmedarbejderen. Der søges derfor om 85.000 kr. i 2025 og fra 2026 og frem 255.000 kr. om
året til at kunne oprette aktiviteter for øens unge i Underhuset efter juli 2025.
Det var flertalsgruppen lodret imod, ikke at de ikke kunne forstå behovet, men udelukkende fordi
de mente, at BKU-udvalget skulle havde søgt om det, da der blev lagt budget. Sådan at komme og
søge om ekstrabevilling var en uskik, som ikke kunne imødekommes.
Det blev derfor afvist.
Jeg sidder forundret tilbage, for hele byrådet har kendt til aftalen med Nordeafonden, så hele
byrådet har vidst, at aftalen om finansiering af klubmedarbejderen udløb 1.juli 2025. Er det så
alene formanden for BKU der har ansvaret for, at det kommer med i budgettet? Så hvis de unge i
Villaen vil starte en fundraising på Fanø, støtter jeg dem gerne personligt.
Opfølgning på budgetaftale 2025-2028.
Det punkt fik kun en enkelt bemærkning med fra C, som, vistnok i spøg, påpegede, at der nu i
budgettet var sat penge af til lønstigninger til de kommunalt ansatte. En underlig bemærkning da
de ansatte har krav på en lokal forhandlet lønstigning efter overenskomstforhandlingerne.
Men ellers kan man læse sig til, at besparelserne er i fuld gang.
Status på bosætningsindsatserne
Egentlig skulle det have været et orienteringspunkt, men på Økonomi- og planudvalgsmødet
ønskede et flertal A, C og V følgende: Der involveres ekstern bistand ift. vores bosætningsstrategi
og forslag til evt. justeringer.
Ø spurgte ind til, hvad det egentlig var man ville have eksterne konsulenter til at lave, men
desværre blev det ikke klart.
Det fremgik, at de penge, der var sat af til bosætningsindsatser, var brugt, så der var tale om en
ekstrabevilling, men i dette tilfælde bakkede budgetflertallet helt op om forslaget.
Det gav anledning til over en times diskussion, som til tider var meget ubehagelig at høre på.

Men forslaget blev selvfølgelig godkendt. Det bliver ekstrabevillinger søgt af A tilsyneladende. I
marts var det indmeldelse i ”Vild med vilje” og bevilling til udvidelse af trivselsundersøgelsen
blandt medarbejderne på rådhuset til også at omfatte tidligere medarbejdere.
Handicapsagsbarometret 2024 vedr. dækning af merudgifter til voksne
Det er en tilbagemelding fra Ankestyrelsen, som hvert år gennemfører en landsdækkende måling
på udvalgte bestemmelser på handicapområdet. I 2024 var det dækning af merudgifter til voksne
ifl. Serviceloven §100.
Fanø havde indsendt 3 afslag i sag om merudgifter til voksne. Ankestyrelsen har vurderet, at to af
sagerne ville blive stadfæstet, og en ville blive sendt tilbage til revurdering på grund af manglende
oplysninger om udgiftens nødvendighed og om, hvorvidt der var tale om en merudgift.
Ankestyrelsen påpeger, at kommuneresultatet ikke kan anvendes til at beskrive den enkelte
kommunens sagsbehandlingskvalitet, da der ikke er vurderet et repræsentativt udsnit af sager om
merudgifter i de enkelte kommuner.
Lisbet Petersen fra Enhedslisten

Læs hele historien HER