Budgettale ved første behandling af Gladsaxe Kommunes Budget 2025-2028

Af Trine Henriksen, Enhedslisten

Efter flere år, hvor budgetudspillene har rummet alvorlige forringelser på nogle områder, for at finansiere vigtige og nødvendige udgifter på andre områder – så er situationen i år heldigvis lidt bedre.

Aktiviteter og pres fra mange kommuner, fagforeninger og brugerorganisationer har sikret en økonomiaftale for landets kommuner, der er bedre end tidligere, men som stadig ikke dækker de reelle udgifter, og slet ikke kompenserer for flere års underfinansiering, som har betydet alvorlige nedskæringer i mange kommuner. Derfor stemte Enhedslisten heller ikke for aftalen.

I de seneste uger er det så kommet frem, at mange kommuner faktisk ikke får den forbedring af økonomien, så de ikke har mulighed for at udnytte økonomiaftalens højere serviceramme og måske skal ud i alvorlige besparelser.

Selv om Gladsaxe bestemt ikke er blandt de dårligst stillede kommuner, har budgetudspillene i de senere år også rummet alvorlige forringelser på nogle områder, for at finansiere vigtige og nødvendige udgifter på andre områder.

I år synes vi, at borgmesterens budgetudspil giver grund til optimisme og håb om et godt budget, som vi også kan være en del af!

Vi er især glade for:

  • at der afsættes flere ressourcer til ældreområdet, foruden 3,7 mio. ekstra til faste teams i hjemmeplejen. Der er både behov for flere medarbejdere, så der bliver bedre tid, men også mere efteruddannelse.
  • Pulje til at hæve lønnen for medarbejdergrupper med en løn, der er lavere end lønnen til tilsvarende medarbejdere i vores nabokommuner. Det skal vi helt klart rette op på. Både fordi det er uretfærdigt, og fordi den lavere løn gør det sværere at holde på gode og vigtige medarbejdere. Samtidig er vi enige med de faglige organisationer i, at fordeling af lønpuljen skal ske efter objektive kriterier og et velunderbygget datagrundlag.
  • Godt, at der fortsat afsættes penge til at sikre specialtilbud til de børn og unge, som har brug for det. Vi håber selvfølgelig, at den indsats, der er sat i gang for at kunne sikre en tidligere og forebyggende indsats på almenområdet, får effekt. Men en stor del af indsatsen er finansieret ved at nedlægge andre tilbud, der er vigtige for børn og unges trivsel.
  • Vigtigt med øget fokus på at renovere og vedligeholde kommunens bygninger – og på at renovere i stedet for at rive ned og bygge nyt. Her vil vi – igen – foreslå, at man helt konkret efterlever dette og undlader at nedrive børnehuset Bakkely og de to ældre villaer for at bygge en ny institution – men i stedet renoverer Bakkely og etablerer en anderledes institution i flere bygninger, med stor fælles legeplads!
  • Andre gode projekter er pengene til slagsportscenteret ved Skovbrynet Station, etablering af ny natur i Radiomarken og videreførelse af undersøgelser om vandmiljøet i Bagsværd Sø.

Det er et godt udgangspunkt!

Vi har dog også nogle forslag til indsatser, som vi synes er vigtige, og som vi vil arbejde for at få med i budgettet:

  • 1-2 ekstra medarbejdere på trafikområdet. Byrådet har for nylig vedtaget en Trafiksikkerhedsplan og en Trafik- og mobilitetsplan, med en lang række af mål og indsatser for at nedbringe biltrafikken, og især forbedre trafiksikkerheden omkring skolerne, så flere børn vælger at gå eller cykle, i stedet for at blive kørt i bil. Men det har lange udsigter, fordi der er et begrænset budget og mange andre trafikopgaver, som tager medarbejdernes tid.
  • Investering i efteruddannelse og bedre arbejdsforhold i ældreplejen, gerne som kollektive tilbud til de nye, faste teams.
  • Gradvis indfasning af et lavere klasseloft på 26 elever. I år er der indført et klasseloft på 26 elever for de nye børnehaveklasser, og vi vil foreslå, at dette klasseloft følger med denne årgang hele vejen op, så det om 10 år gælder for alle klassetrin.
  • Forbedring af fritidsfaciliteterne i Værebro, dels med det nye foreningshus, som er vedtaget for snart længe siden, men stadig ikke etableret, og dels med forbedrede forhold for ridebanen, der ofte ikke kan bruges på grund af vejrforholdene.
  • Åbning af minilandbruget i weekenderne med pædagogisk personale, som et tilbud til familier i hele kommunen, men måske især i Høje Gladsaxe. Høringen i foråret viste en stor modstand imod at lukke minilandbruget. Nu er det blevet udvidet med flot bålplads og shelter, og det skal bruges af flest mulige og i mange flere timer end ved at holde lukket i weekender og ferier.
  • Fokus på at skabe bedre balance mellem medarbejdernes tid og opgaver. Både for at sikre et sundere arbejdsmiljø, der kan fastholde vores medarbejdere, og give større overskud til at gøre et godt arbejde. Det er ikke nødvendigvis en udgift, men et spørgsmål om at lægge mere realistiske planer og sætte mindre nyt i gang.
  • Endelig støtter vi klart op om opfordringen fra Gladsaxe Ungdomsforsamling om at etablere et Ungeråd!

Selv om der i budgetudspillet samlet set bliver tilført flere penge, end der spares, så er der alligevel enkelte af de valgte besparelser, som vi vil arbejde for at få ud af budgettet:

  • Besparelsen på puljen til Grøn Omstilling er helt uforståelig, når klimaforandringerne bliver stadigt alvorligere og helt åbenlyse. Selv om 59.000 kr. kan lyde som et beskedent beløb, så kan det gå ud over fx udlån af elcykler, der får flere til at cykle, og energitjek i private og almene boliger, som har ført til varige energibesparelser.
  • Besparelse på hovedrengøring til borgere, der er visiteret til personlig pleje og praktisk hjælp. Vi er klar over, at besparelsen er begrundet med et mindreforbrug. Men tilbuddet om hovedrengøring har været et ønske i flere år, så vi bør undersøge, om der er nogle praktiske forhold omkring tilbuddet, som er årsag til, at så få benytter sig af tilbuddet. Vi har stillet spørgsmål til dette.
  • Besparelse på den sociale tandpleje. Også her er der tale om et mindreforbrug, men vi frygter, at også dette skyldes forhold omkring tilbuddet, som gør, at det ikke udnyttes.

Lidt om finansiering

Gladsaxe har i mange år været stærkt begrænset af servicerammen. Men i dette års budget er der en uudnyttet serviceramme på knap 50 mio. – og endnu mere i de efterfølgende år.

Vi har i flere år skrevet høringssvar til KL forud for økonomiforhandlingerne og peget på, at der var brug for at hæve servicerammen. Men når det så endelig sker, så udnytter vi den ikke. Det er et rigtig dårligt signal!

Vi synes, at rammen burde udnyttes til at rette op på nogle af de besparelser, som er gennemført i de tidligere år, fx nedlæggelse af skolekantinerne, besparelser på rengøringen på seniorcentrene og i hjemmeplejen og meget andet.

Men vi har fået forelagt beregninger på, at udnyttelse af den fulde serviceramme vil medføre en negativ kassebeholdning fra 2031. Vi har stillet spørgsmål til dette, da det er svært at forstå, at en rig kommune som Gladsaxe ikke har råd til at udnytte sin serviceramme.

Vi er dog klar over, at en del af forklaringen er det meget store anlægsbudget. Vi kunne godt ønske en kritisk gennemgang af anlægsbudgettet, med henblik på at flytte penge fra anlæg til bedre service. Desværre er der nok stadig et stort flertal for nogle af de meget store anlægsudgifter, som er knyttet til Ringbo-projektet, og som er dem vi selv synes vil være lettest at undvære!

Vi ser frem til at drøfte disse sager i budgetforhandlingerne!

Mere om budgettet

Læs hele historien HER