Enhedslistens K-team

- når ildsjæle slår gnister

Konflikter opstår alle steder, hvor mennesker mødes; det gælder også indenfor vores organisation. Håndtering af konflikter kan være en god drivkraft for udvikling af vores holdninger, men de kan også dræne os for energi og engagement.

Konflikthåndteringsteamet – eller K-teamet i daglige tale – er en gruppe frivillige partimedlemmer, der er blevet uddannet til at rådgive og/eller mægle

mellem konfliktramte medlemmer i hele landet, sådan at medlemmerne kan tilegne sig viden om og erfaring med konflikter og konfliktløsning. Alle medlemmer af teamet har som minimum gennemført et kursus hos Center for Konfliktløsning og arbejder løbende med at udvikle deres kompetencer som mæglere.

Som mægler løser man ikke konflikter – det kan og skal parterne selv gøre. Konflikten ejes af parterne. Det man som mægler gør, er at skabe rammerne for, at parterne kan have en dialog og evt. finde en løsning sammen. Det er således meget vigtigt, at mægler ikke tager stilling til indholdet af konflikten, men sørger for at tilrettelægge en proces, der skaber mulighed for, at parterne kan have en dialog. Mæglerne indtager derfor en upartisk rolle og har tavshedspligt.

Enhedslistens K-team kan træde i funktion, hvis et eller flere medlemmer henvender sig med henblik på at få hjælp til at løse en konflikt eller uoverensstemmelse. Mægling foregår altid i frivillige rammer for alle parter.

Men teamet laver også forebyggende arbejde og tager ud og underviser i konflikthåndtering og hvordan man kan skabe en partikultur, hvor forskelligheder kan rummes. K-teamet har eksisteret siden 2014 og pga. frafald blev det i 2018 besluttet at indlemme nogle nye

medlemmer i teamet, som blev udvalgt efter en åben proces. Teamet består pt. af 6 partimedlemmer: Maibritt Kerner, Torben Ankjærgaard, Grethe Bidstrup, Poul Erik Skov Hansen og Jan Kjærgaard Hansen. Tovholder er Lisbeth Torfing, ansvarlig for Forretningsudvalget

Kontakt K-teamet

Hvis man har en konflikt i Enhedslisten, som man gerne vil have ekstern hjælp til at håndtere, eller hvis man har spørgsmål til Konflikthåndteringsteamet, er man velkommen til at skrive til [email protected]