Rosa Lund

Højrepopulismen stormer frem med en hidsig cocktail af fremmedfjendsk inhumanitet og røverkapitalisme. De skal have modspil og ikke medspil, som de lige nu får af Socialdemokratiet.
Vores opgave er derfor at flytte holdninger. Det har vi i flere gange har vist at vi er i stand til. Indgrebet mod boligspekulanterne viser at vi er i stand til at opbygge bevægelser. Samtykkeloven og klimaloven er bare nogle eksempler på sager hvor vi først stod helt alene, men fik overbevist rigtig mange om vores politik, og er endt med konkrete resultater. Det giver både håb og kampgejst.

Den afmagt som mange oplever lige nu, fordi de mister deres arbejder, oplever forringelser i velfærden eller bliver udsat for diskrimination skal vi vende til handling. Det gør vi ved at være et parti der er åbent, aktivt og tydeligt.
Vi står lige nu grundet corona-krisen med en unik chance for at skabe opbakning til vores politik, om et skattefinansieret velfærdssamfund med et finmasket sikkerhedsnet. Coronakrisen har netop vist at vi er afhængige af et stærkt velfærdssamfund, og at det er de personer med de laveste lønninger der sikrer at samfundet kører rundt. Den chance skal vi bruge til at præsentere Enhedslistens ide om en anden og grønnere verden, uden ulighed.
Det vil jeg gerne være med til.

Tidligere har jeg bl.a. været formand for DGS, talsperson for ”Velfærd til alle” og Kirkeasyl, siddet i SUFs ledelse og er nu partiets rets-, udlændinge, integrations og demokratiordfører.

Køn: Kvinde
Alder: 34