Astrid Vang Hansen

Enhedslistens opgave er at gøre dét muligt i morgen, som ikke er muligt i dag. Derfor skal vi rejse krav, der på én gang bryder med det samfundssystem, vi lever i, og samtidig peger frem mod det samfund, vi ønsker at skabe. I Folketinget har vi to hovedopgaver:
1) Vi skal rykke magt i samfundet væk fra pengemænd og markedskræfter, over til demokratiske forsamlinger. Det betyder både, at vi skal styrke den offentlige sektor, og at vi målrettet skal styrke de sociale bevægelsers magt og kampredskaber.
2) Vi skal foreslå reelle løsninger på problemerne i vores samfund. Klimakrisen kan ikke afværges indenfor kapitalismen, justeringer af velfærdsstaten kan ikke gøre op med udbytning og ulighed, og det profitdrevne marked kan hverken sikre forebyggelse eller håndtering af pandemier. Reelle løsninger kræver, at vi gør op med vækst, og at vi overgår til en demokratisk styret økonomi.
Enhedslisten er i opposition til både højrefløjen og regeringen. Vi har vores eget politiske projekt. Derfor skal vi sætte vores egne dagsordner og vise en vej frem, der på én gang er rød, grøn og feministisk. Vi skal give mennesker håb og kampgejst til at engagere sig i samfundsforandrende bevægelser. Det kræver mod, evne, vilje og en snert fandenivoldskhed.
Som medlem af Enhedslisten og SUF siden 2005, har jeg været aktiv i bevægelser for bl.a. velfærd, feminisme, fred, EU-modstand, grøn omstilling og flygtningesolidaritet. Jeg håber på jeres tillid til at blive en del af Enhedslistens hold i Folketing

Køn: Kvinde
Alder: 33