Enhedslisten samlede ind til de strejkende sygeplejersker

Maria Temponeras

Protestsange og musikalske hymner til den fri fantasi fik frit spil i Alken.

“It´s nice to be called a hero
We all appreciate
But if you’re a member of parliament
Or the head of state
We don´t need your badges
or your heart-shaped cakes of honey
We need equal pay
what we need is money”

Med disse indledende ord sang den amerikanske protestsanger, David Rovics, sig direkte ind i hjerterne på de omtrent 45 fremmødte gæster til Enhedslistens støttekoncert for de strejkende sygeplejersker.

David, der efterhånden er blevet lidt af et folk-ikon, har besøgt Danmark adskillige gange igennem de seneste godt 20 år. Han har dog aldrig tidligere spillet på Alken Mejeri, hvor Enhedslisten Skanderborg, havde sat ham stævne lørdag d. 14. august.
”Det var sådan en fornøjelse at opdage, at Skanderborg Kommune rummer langt mere end bare en togstation” sagde han efterfølgende. ”Sikke en skøn og hjertelig landsby Alken er – et vidunderligt sted at markere sygeplejerskernes vigtige strejke. Jeg glæder mig allerede til at komme igen”.

Til tonerne fra Davids halvakustiske guitar tikkede støttekronerne ind, og efterlod et overskud på i alt 3.877 kr. som går ubeskåret til de strejkende sygeplejersker.

I Enhedslisten Skanderborg, sætter vi rigtig stor pris på de fremmødte gæsters lyst til at donere og støtte op om kampen for ligeløn. Sundhedsvæsenet er blevet udsultet igennem årtier. Arbejdsvilkårene for sygeplejersker og SOSUer er uacceptable, og mange forlader faget, mens der bliver større og større mangel på kvalificeret personale. Sygeplejerskerne spises af med en løn, der ikke står mål med deres uddannelsesniveau og ansvar. Nu har de sagt stop, og strejker på vegne af os allesammen.

Tak til alle jer der dukkede op, og tilbragte en skøn musikalsk aften med os i Alken.

Læs hele historien HER