Urafstemning om kandidatlister

Resultat af urafstemningen

Nu er resultatet af urafstemning om de endelige lister for Enhedslistens spidskandidater til Folketinget klar.

Liste 1 fik flest stemmer med 52,1 %, mens liste 2 fik 42,7 % af stemmerne. 5,7 % stemte blankt.

Stemmedeltagelsen lå på 48,3 % af de 8.854 stemmeberettigede medlemmer.

Urafstemningen blandt medlemmerne udgør den endelige beslutning, og liste 1 er hermed den officielle liste over spidskandidater for det kommende år.

Uraftstemninsresultatet fordelt på storkredse findes her:

Urafstemning kandidatlister fordelt på storkredse – Ark5

I marts modtog du information om den vejledende urafstemning blandt alle Enhedslistens medlemmer om spidskandidater til Folketinget. Til denne urafstemning kunne du stemme på et antal af de kandidater, som opstillede i Vest- og Østdanmark.

På baggrund af resultatet af denne vejledende urafstemning (som kan ses her) blev der på årsmødet stillet seks forslag til kandidatlister over spidskandidater til Folketinget. Der var ingen af de seks kandidatlister, som fik den nødvendige opbakning fra to tredjedele af de delegerede på årsmødet. Derfor afholdes der nu urafstemning blandt alle medlemmer om de to kandidatlister, der fik størst opbakning på årsmødet.

Den kandidatliste, som får flest stemmer ved denne urafstemning, vil være den gyldige kandidatliste fra offentliggørelsen af resultatet, indtil der i 2023 bliver vedtaget en ny liste.

Mange hilsner,

Enhedslistens Forretningsudvalg

Vigtige datoer

13. maj: Du skal være medlem mindst en uge inden urafstemningen for at være stemmeberettiget. Hvis du ikke var medlem d. 13. maj modtager du ikke en mail om urafstemning.

20. maj: Urafstemningen starter. Du modtager en mail med stemmelink, hvis du er stemmeberettiget. Brevstemmer udsendes med quickbrev.

27. maj: Sidste frist for returnering af brevstemmer for at de kan nå frem inden afstemningen lukker.

31. maj: Urafstemningen lukker kl 12.00. Stemmer skal være afgivet inden. Brevstemmer skal være modtaget for at tælle med i urafstemningen.

Urafstemningens resultat offentliggøres, så snart brevstemmer er talt op og resultatet klart. De offentliggøres på denne side.

Du kan downloade en pdf med urafstemningsinformation, kandidatliser til afstemning mm. her

Valgmateriale til urafstemning om kandidatlister 2022

HVad nu hvor Rune Lund har trukket sig?

Folketingsmedlem og kandidat Rune Lund meddelte i mandags d. 23. maj, at han skal flytte til Kenya sammen med sin familie, og at han derfor desværre trækker sig som kandidat til det kommende folketingsvalg. På de to kandidatlister, som lige nu er til urafstemning blandt alle medlemmer, er Rune Lund placeret på pladsen København 3. Hovedbestyrelsen afholdt derfor et ekstraordinært møde d. 25. maj, for at drøfte konsekvenserne af Runes trukkede kandidatur.

Hovedbestyrelsen tilkendegiver, på baggrund af mødet, at de vil gennemføre nedenstående ændringer af kandidatliste 1, såfremt det er kandidatliste 1 der får flest stemmer i urafstemningen:

– Jette Gottlieb overtager pladsen København 3

– Leila Stockmarr overtager pladsen København 4

– Tobias Clausen overtager pladsen Københavns omegn 2

På samme måde, tilkendegiver hovedbestyrelsen, at de vil gennemføre følgende ændringer af kandidatliste 2, såfremt det er kandidatliste 2 der får flest stemmer i urafstemningen:

– Jette Gottlieb overtager pladsen København 3

– Leila Stockmarr overtager pladsen København 4

– Sinem Demir overtager pladsen København 5

– Tobias Clausen overtager pladsen Københavns omegn 2

De berørte kandidater er blevet spurgt, om de vil acceptere de foreslåede omrokeringer, hvilket alle de berørte kandidater har accepteret.  Alle stemmeberettigede har den 27. maj modtaget en mail om ovenstående.

Hvilke lister kan jeg stemme på?

De to lister, som fik flest stemmer på årsmødet, er sendt til urafstemning blandt alle medlemmer. Det drejer sig om liste 7.4, som i urafstemningen fremgår som liste 1, samt liste 7.2, som i urafstemningen fremgår som liste 2.

Du finder de oprindelige kandidatlister på årsmøde22-siden her

Du finder alle kandidater der var opstillet til urafstemningen om spidskandidater til folketinget her

Hvem kan stemme?

Alle medlemmer af Enhedslisten, som har været medlemmer siden d. 13. maj 2022, har stemmeret. I Enhedslisten har vi en vedtægtsbestemt karænsperiode på 1 uge fra man er blevet medlem, til man har stemmeret i urafstemninger. Hvis du har meldt dig ud efter 13. maj, men herefter fortryder og vil genindmeldes, gælder karænsperioden stadigt, og du er således ikke stemmeberettiget.

Hvordan stemmer jeg?

Du modtager en mail på den mailadresse, som du har oplyst til Enhedslisten, med et unikt stemmelink, hvor du afgiver din stemme. Stemmen kan ændres indtil urafstemningen lukker.

Jeg har ikke modtaget et stemmelink?

Hvis du ikke har modtaget et stemmelink på mail kan du starte med tjekke om mailen er havnet i dit spamfilter. Hvis du stadig ikke har fået den kan det være at vi har en forkert eller gammel mailadresse tilknyttet din medlemsprofil. Kontakt da [email protected], så hjælper vi dig.

Jeg har ikke oplyst min mail og vil gerne stemme

Hvis du ikke har oplyst os din mail, har du mulighed for at brevstemme. Du får afstemningsmaterialer tilsendt med posten, samt en frankereret kuvert, så du kan sende din stemme tilbage til Landskontoret. Du skal være særligt opmærksom på, at din brevstemme skal nå at være os i hænde, inden urafstemningen lukker d. 31. maj kl. 12.00. I brevet er der også en stemmenøgle, så du kan stemme digitalt. Da Postnord er op til to hverdage om at levere posten, anbefaler vi, at stemmesedlen sendes retur inden fredag den 27. maj fra en postbutik eller en postkasse der tømmes samme dag.