Lav et godt opslag til Facebook

Næsten alle danskere har en profil på Facebook. Der er i omegnen af 3,4 millioner danske profiler på Facebook (2016). Selvom det kan være et dilemma, om man vil bruge Facebook af flere forskellige årsager, er det en effektiv måde at nå ud til en stor målgruppe med relativt få midler. Om man vil bruge Facebook eller ej, er op til den enkelte afdeling, udvalg og politiker.

Sociale medier er desuden en afgørende platform til at nå især førstegangsvælgere. Undersøgelser efter sidste folketingsvalg i 2015 tyder på, at de sociale medier har udkonkurreret de traditionelle medier når det gælder primære nyhedskilder. Sociale medier har ’overhalet’ radio og aviser som nyhedsmedie i valgkampen 2015. 88% fik ”set, hørt eller læst om folketingsvalget” fra tv, 60% fra sociale medier, 48% fra radio og 39% fra print. Blandt de 18-29-årige er nettet vigtigere end tv. De traditionelle medier er på den måde sat under pres, og det er yderst vigtigt, at Enhedslisten har en stærk national og lokal profil på de sociale medier.

Herunder kan du læse alt, hvad du har brug for, for at gøre din politikerside eller afdelingsside til et hit.

Læs mere omkring brugen af sociale medier her

10 gode råd til et facebookopslag 

  1. Brug billeder eller videoer. Undersøgelser viser at det øger antallet af visninger, likes og interaktioner. Det er også med til at menneskeliggøre Enhedslistens politik så flere kan se sig selv i det.
  2. Hold opslagene så korte som muligt. Gerne korte pointer der opridser argumentet. Der kan også henvises til, hvor man kan læse mere, hvis man er interesseret. (f. eks. være den lokale hjemmeside) 
  3. Sørg for, at der er en opfordring i teksten. Vi laver opslag på Facebook for at sætte fokus på Enhedslistens lokale dagsordener. Det kan f. eks. være “kom til vælgermøde” – “meld dig ind her” – “bliv aktiv i valgkampen” m.m.
  4. Brug #hashtags og husk at @tagge folk. Officielle sider på Facebook må ikke tagge privatpersoner, men de må godt @tagge andre virksomheder, sider mv. (det kan være borgmesteren, andre kommunalpolitikere m.fl.) #Hashtags er endnu ikke så udbredt på Facebook, men det skader ikke at have et med, hvis du bidrager til et emne, der bliver diskuteret meget. På Twitter er #Hashtags meget udbredt, og det vil virke mærkeligt, hvis ikke man bruger #.
    (Se mere under 10 gode råd til at bruge twitter)
  5. Hvis det er muligt så brug gerne penge på annoncering. Det giver meget og koster meget lidt. Du kan læse mere om Facebookboost længere nede.
  6. Stil et spørgsmål. Undersøgelser viser at muligheden for kommentarer og interaktioner med opslaget øges med omkring 100%. Det er også en god mulighed for at skabe rum for debat og personlige historier. Fx. hvad mener du om?… synes du at det er okay at?….
  7. Husk mobilen. Ca. 40% af facebookbrugere er der kun bruger mobilen. Husk derfor, at jeres henvisninger skal være mobilvenlige. Langt de fleste internetsider er mobilvenlige, så det er ikke det store problem længere. Det er vores fælles platform også, så hvis jeres hjemmeside ligger på Enhedslistens domæne, er den mobilvenlig)
  8. Følelser er stærke. Posts med følelser får 57% flere likes, 33% flere kommentarer og deles 33% oftere (Amex Open Forum)
  9. Provokér eller udfordr nogle synspunkter. Vær ikke bange for at kommunikere jeres politik, som den er. Kom også gerne med eksempler på, hvor I/du adskiller jer/dig fra de andre. Det gør folk interesserede, og de kan danne et bedre billede af, hvem afsenderen er.
  10. Publicer på det bedste tidspunkt i forhold til dine brugere. Den største trafik er midt i ugen ml. 13:00 – 15:00. Torsdag og fredag er de dage, hvor du får størst engagement på dine posts. Op til 18% højere. En anden kilde siger 32% højere engagement i weekenden.

Ideer til anderledes facebookopslag

‘Jeg stemmer Enhedslisten fordi..’

Et godt redskab, der ikke kræver mange kræfter, er at fortælle sit netværk, hvorfor man stemmer på Enhedslisten. Det kan man gøre på mange kreative og sjove måder. I folketingsvalgkampen havde unge medlemmer af SUF og Enhedslisten lavet et skilt, hvor man kunne skrive, hvorfor man stemmer på Enhedslisten.  

Man kan både bruge den til at skabe intern opbakning og gejst eller lave sjove og kreative flyeruddelinger, hvor man spørger folk, om de har lyst til at skrive, hvorfor de stemmer på Enhedslisten.

Aktionen kan sætte fokus på alle de grunde folk har til at stemme på Enhedslisten samt at sætte et ansigt på Enhedslistens politik, som folk kan relatere sig til.

Se galleri med eksempler her: https://www.facebook.com/pg/ungdomsfront/photos/?tab=album&album_id=10153371313021484

Sjove og skæve opdateringer (facebook, twitter, instagram)

Humor og kreative opslag kan skaffe en del trafik til jeres Facebookside. Hvis man bruger det aktivt uden at være usaglig eller nedladende, kan det give gode resultater.

Med KLS-portalen er det nu også muligt at lave sin egen tekst ud fra nogle grafiske skabeloner. Det giver god mulighed for at jeres afdeling kan være kreative og målrette budskaber til lokal dagsordener. Her kan du lave delebilleder og covers til Facebook.

I kan læse mere og fordele og ulemper ved humor på sociale medier i denne analyse: http://politiskanalyse.blogspot.dk/2017/03/ny-undersgelse-politikerne-mangler.html

Seriøse politiske opdateringer (facebook, twitter, instagram)

Humor vil altid have sine begrænsninger, når vi arbejder med politik. Det kan være et godt redskab til at få trafik og sætte en hurtig dagsorden. I en valgkamp er det selvfølgelig også nødvendigt, at vi kommunikerer vores politik mere dybdegående.

Videoer på Facebook

Det nye sort på især facebook er videoopslag. Hvis man gør det rigtigt kan man nemt og billigt lave gode opslag der kommunikere konkrete politiske budskaber. Det er nemt at lave videoer, men der hvis man sjusker kan det nemt have den modsatte effekt og folk vil ikke se dem.

10 gode råd til et videoopslag:

  • Husk lyden. Hvis du optager fra en telefon skal du være meget opmærksom på lyden. Hvis I er udenfor kan det være svært at høre for vinden. Hvis det skal være udenfor, så find steder med læ så man kan høre hvad i siger uden at blive forstyrret. Det kan nogengange derfor være en bedre idé at gøre det indenfor.
  • Øv det igennem. Det at lave et videoopslag er lidt ligesom at lave en tale. Man skal gerne tale højt og tydeligt, have gjort sig overvejelser om hvad de vigtigste pointer er og også gerne lege med formuleringerne så det fanger modtageren.
  • Optag fra flere vinkler. Har i en IT kyndig i afdelingen kan det være en god idé at klippe nogle forskellige optagelser sammen. På Mac kan man gøre det i iMovie og på PC i Windows Movie Maker. Det er nemt og brugervenligt, men det giver modtageren en mere professionel oplevelse af videoen.
  • Inddrag lokalområdet. Det kan både være personer eller steder som er vigtige. Hvis man kæmper for miljøet kan det være en god idé at optage et sted som man gerne vil kæmpe for eller redde. Det kan også være udvalgte personer fra lokalområdet som har en spændende pointe.
  • Vær kreativ. Det er altid spændende at se gode videoer. Det er svært at lave godt producerede film uden det rigtige udstyr. Derfor er det altid godt at være kreativ så i kan fange folk med noget som vækker deres interesse.
  • Brug gerne undertekster. For langt de fleste Facebook-brugere afspilles videoer automatisk. Brugerne skal nemlig aktivt slå automatisk afspilning fra. Til gengæld afspilles videoen uden lyd, indtil brugeren interagerer med videoen ved fx at trykke på den. Det kan være svært, men giver meget i sidste ende. Har du tid, kan det være en god idé at tilføre videoen undertekster.  Guide til at tilføre undertekster: http://nclaursen.dk/blog/saadan-faar-du-undertekster-paa-facebook-videoer/
  • Gør teksten kort. Folk vil hellere se din video end at læse den tilhørende tekst. Undersøgelser viser også at folk ser videoen, før de læser teksten.
  • Lav start og slutskærm. Det kan være en god idé at starte med et budskab eller et logo, så man fanger med det samme. Det er nemt at lave i redigeringsprogrammerne, fungerer rigtigt godt og gør, at videoen ser mere tjekket ud.
  • @Tag andre personer og brug hashtags. Hvis I debatterer med andre partier eller politikere kan det være et smart kneb at tagge dem, så de kan se jeres modsvar. Det giver også folk mulighed for at deltage. Når teksterne til videoerne skal være korte kan det være en god idé at bruge et hashtag som fx. #kv17. (Se flere hashtags under afsnittet om Twitter)
  • Prøv jer frem. Ligesom alle andre ting i livet, lærer vi af at prøve det. Prøv jer frem og lav videoer der giver mening for jer, og som I har ressourcer til at lave. Bruge de 10 råd og husk at I ikke behøver at opfylde dem alle sammen

Eksempler på videoer til inspiration